Langkah-langkah Mengatasi Masalah Displin



Langkah-Langkah Mengatasi Masalah Displin 



Guru hendaklah memastikan pelajar memenuhi masa mereka di sekolah dengan tugasan yang diberikan tetapi tugasan yang diberikan tersebut boleh menimbulkan rasa keseronokan pada pelajar untuk mengulang kaji pelajaran tersebut. Contohnya, tidak memberikan terlalu banyak kerja rumah dan menyediakan masa untuk pelajar bertanya jika mereka tidak faham mengenai pelajaran yang diajar. Hal ini boleh merapatkan jurang antara pelajar dan guru. Kesempatan ini juga, guru boleh menggunakan kaedah perapatan terhadap muridnya agar pelajar yang bermasalah dapat berkongsi masalah dan guru dapat memberi nasihat yang berguna kepada pelajar tersebut.
Selain itu, guru itu sendiri perlu mengubah cara pembelajaran dan pengajaran agar pelajar tidak bosan dan jemu dengan cara pengajaran yang diajar. Cara pengajaran yang tidak berkesan membuatkan pelajar tidak faham apa yang hendak guru itu sampaikan kepada mereka. Guru haruslah menggunakan teknik perhubungan dua hala dlam sesi bertanyakan soalan atau pelajar menerangkan topik yang diajar. Cara ini lebih berkesan dan pelajar akan mudah faham apa yang guru hendak sampaikan. Selain itu juga, kaedah pembelajaran dan pengajaran haruslah berbeza mengikut tahap pencapaian akademik mereka. Bagi pelajar yang lemah dalam pelajaran, mereka perlu diberi perhatian sepenuhnya dan teknik pengajaran yang mudah bagi mereka fahami supaya mereka tidak rasa tersisih dan ketinggalan dalam pembelajaran. Pengajaran untuk pelajar yang pandai, hendaklah menggunakan teknik yang berlainan dengan pelajar yang lemah.
Selain itu juga, pihak sekolah harus peka terhadap kemudahan dan infrakstruktur sekolah. Keadaan sekolah yang tidak selesa ini menyebabkan pelajar tidak gemar untuk belajar. Pihak sekolah perlu mengubah dan memperbaiki kemudahan yang ada untuk keselesaan pelajar dalam menuntut ilmu. Contohnya, kipas angin dalam kelas yang tidak dapat berfungsi. Hal ini menyebabkan pelajar tidak selesa dan juga guru. Guru mengajar dalam keadaan panas dan kurang selesa untuk guru tersebut menyampaikan ilmu kepada murid-murid dan murid-murid juga tidak selesa dan sukar menerima ilmu yang diajar oleh guru berkenan kerana ketidakselesaan yang dihadapi.
Seterusnya, keluarga adalah yang paling utama dalam membentuk peribadi dan tingkah laku seseorang murid. Ibu bapa haruslah menitik beratkan didikan agama dalam diri anak-anak agar anak-anak tidak mudah terjerumus kepada aktiviti yang tidak sihat. Selain itu, berikanlah kasih sayang yang secukupnya dan luangkanlah masa bersama anak-anak bagi mengetahui perkembangan mereka. Demikian, ibu bapa perlu mengetahui siapa kawan kepada anak-anaknya, dan menasihati supaya anaknya tidak berkawan dengan  orang yang bertingkah laku negatif.
Akhir sekali, guru dan ibu bapa harus berganding bahu dalam menangani masalah disiplin pelajar dan membentuk mereka menjadi manusia yang berguna kelak. Oleh itu, guru dan ibu bapa sebaik-baiknya menumpukan pada kekuatan dan memahami cara mengatasi masalah kelemahan-kelemahan yang ada pada pelajar. Tumpuan ini penting kerana guru dan ibu bapa ada sebab supaya memberikan kata perangsang kepada pelajar.

Bagi membentuk sekolah yang cemerlang dan kurang masalah disiplin ini, organisasi kepimpinan sekolah perlulah mantap dalam pengurusan dan pentadbiran sekolah. Selain itu juga, guru haruslah menekankan persekitaran sekolah yang positif dan dipenuhi nilai-nilai murni agar pelajar dalam keadaan yang tenang untuk menuntut ilmu.
Semua pihak harus berganding bahu untuk menangani masalah disiplin pelajar. Jika tidak ditangani dengan segera, perkara ini akan lebih menjadi-jadi dan tidak terkawal. Maka, tanganilah isu ini dengan segera dan jangan sekali-kali menyisihkan pelajar kerana hal ini menyebabkan pelajar akan melanggar peraturan sekolah kerana mereka ingin mendapatkan perhatian. Sama-sama kita berganding bahu bagi menyelesaikan isu pelajar bermasalah disiplin.


No comments:

Post a Comment