Punca-Punca Masalah Displin



Punca-Punca 


Punca paling utama masalah disiplin di sekolah ialah dari diri pelajar itu sendiri. Setiap personaliti pelajar berbeza-beza, ada pelajar yang aktif dan pasif. Selalunya pelajar yang sering melakukan masalah disiplin di sekolah adalah pelajar yang aktif dan bersifat agresif. Mereka tidak suka dikongkong oleh peraturan sekolah yang telah ditetap dan cenderung melanggar peraturan tersebut. Contohnya, mereka tidak suka berpakaian kemas semasa di sekolah.
Selain itu, masalah disiplin bukan sahaja berpunca daripada diri pelajar itu sendiri malah keadah pengajaran yang tidak dapat menarik minat pelajar juga punca berlakunya masalah ini. Pengajaran yang membosankan seperti penerangan satu hala yang terlalu lama dan formal, pengajaran yang sukar difahami oleh pelajar dan ini membuatkan pelajar rasa memberontak kerana bosan dengan pengajaran yang tidak berkesan. Sebagai contohnya, kaedah pengajaran yang guru lakukan ialah dengan membaca buku teks, menulis di papan hitam dan berkomunikasi satu hala sahaja. Hal ini menyebabkan pelajar bosan terhadap pembelajaran dan pengajaran dan ponteng kelas atau sekolah akan berlaku kerana pelajar ingin mencari keseronokkan.
Disamping itu juga, punca berlakunya masalah disiplin ini daripada suasana bilik darjah atau kelas yang tidak selesa dan tidak teratur. Keadaan kelas yang panas dan terlalu padat dengan bilangan pelajar menimbulakan rasa ketidakselesaan dan mendorong mereka melakukan sesuatu perkara yang bercanggah dengan peraturan sekolah. Selain itu juga, kelas yang gelap dan pencahayaan yang kurang juga menyebabkan pelajar rasa kurang berminat hendak belajar dan mudah rasa mengantuk. Hal ini, pelajar akan kurang fokus pada pelajaran yang diajar oleh guru. Sekiranya ketidakselesaan ini berlaku, mereka akan mencari sesuatu yang menimbulkan rasa seronok dalam diri mereka. Ini menyebabkan mereka melakukan kesalahan disiplin dan menimbulkan masalah di sekolah.
Selain itu, pelajar yang kurang sihat dari segi sosioemosi mereka juga turut mendorong mereka melakukan kesalahan disiplin ini.  Hal ini boleh dilihat jika terdapat guru yang bersifat autokratik dan dominan akan menyebabkan pelajar berada dalam keadaan emosi yang tidak selesa dan tertekan. Jika pelajar berasa tertekan mereka akan memberontak dan melakukan kesalahn disiplin
Punca seterusnya ialah keluarga. Ibubapa yang tidak memberikan kasih sayang yang sepenuhnya terhadap anak mereka mendorong mereka melakukan masalah disiplin di sekolah kerana sekolah merupakan tempat mereka melepaskan perasaan dan tekanan yang mereka bawa daripada rumah. Kebanyakan ibu bapa bekerja dan kurang masa untuk anak-anak meluahkan masalah yang mereka hadapi dan berkongsi pengalaman mereka. Hal ini menyebabkan mereka lebih rapat dengan rakan sebaya dan jika rakan sebaya adalah dari golongan yang bermasalah, mereka turut bermasalah juga kerana remaja suka terikut-ikut dengan kelakuan rakan sebaya. Selain itu juga, dalam institusi kekeluargaan ini, pelajar yang mempunyai masalah disiplin boleh dikaitkan juga dengan kurangnya ajaran agama dalam diri mereka. Mereka akan membuat masalah di sekolah dengan merosakan harta benda sekolah, berpakaian tidak kemas, rambut panjang, buli dan sebagainya.
Seterusnya, punca yang menimbulkan masalah ialah persekitaran sekolah. Persekitaran sekolah yang sangat menekankan prestasi akademik semata-mata membuatkan pelajar berasa jemu dan tertekan. Mereka merasakan sekolah adalah tempat yang memberi tekanan bagi mereka dan tidak seronok untuk belajar. Selain itu juga, sturktur organisasi pentadbiran sekolah juga mendorong pelajar langgar peraturan sekolah. Hal ini disebabkan organisasi yang tidak kukuh menyebabkan pelajar sewenang-wenangnya melakukan aktiviti yang tidak bermoral. Contohnya, guru tidak mengambil berat terhadap keperluan pelajar di sekolah kerana mereka menganggap bahawa tugas mereka hanyalah mengajar semata-mata. Maka, pelajar akan mengambil kesempatan terhadap perkara ini.
Demikian, masalah disiplin ini sangat berkait rapat dengan rakan-rakan. Sering kita lihat, pelajar yang melakukan masalah disiplin ini bukan berseorangan malah mereka ada kumpulan mereka sendiri untuk melanggar peraturan sekolah. Maka, pengaruh rakan sebaya sangat kuat bagi seseorang pelajar. Rakan sebaya yang baik tingkah lakunya akan mengajak rakan-rakan lain ke arah kebaikan tetapi rakan sebaya yang tidak baik tingkah lakunya akan mengajak rakan-rakannya ke arah tingkah laku yang tidak baik juga.
Akhir sekali, punca daripada kemiskinan. Pelajar yang melakukan masalah disiplin ini adalah berpunca daripada tekanan hidup mereka iaitu kemiskinan. kemiskinan ini mendesak mereka untuk mencuri, membuli, memeras ugut, ponteng sekolah untuk mencari kerja, dan lain-lain. Selain itu, pelajar yang miskin ini juga sering diejek oleh rakan-rakan yang lain dan menimbulkan rasa malu pada diri mereka, maka tercetuslah pergaduhan dan disenaraikan sebagai pelajar yang bermasalah disiplin. Hal ini, kita tidak dapat menyalahkan seratus peratus ke atas bahu pelajar kerana punca-punca berlakunya masalah disiplin ini bukan kehendak mereka tetapi faktor sekeliling mereka. Didikkan dan kasih sayang yang secukupnya membolehkan pelajar berkelakuan baik.

No comments:

Post a Comment